הסתגלות לראייה מונוקולארית

התקנת עין תותבת היא תהליך מורכב ולא פשוט, הדורש ייעוץ והכוונה מקצועית לאורך כל התהליך משלב הסרת העין, עד התקנת העין התותבת וההסתגלות אליה ולמוגבלויות השונות הנלוות לשימוש בה. אחד הנושאים החשובים ביותר עמו יהיה על מטופל אשר עבר התקנה של עין תותבת להתמודד, הוא ההסתגלות לראייה בעין אחת, ראיה המכונה ראייה מונוקולארית. הקושי בהסתגלות לראייה מונוקולארית, נובע בעיקר מצמצום שדה הראייה, ומתפיסה לקויה של העומק והמרחק.

איבוד הראיה בעין אחת, כרוך באיבוד של 20% משדה הראייה. ניתן להבחין בכך בעת פרישת הידיים לצדדים והצמדתן זו לזו, עד שניתן להבחין ביד הקרובה לעין שאבדה. המגבלה באה לידי ביטוי בעיקר בעת ההליכה במקומות צפופים, ואחת הדרכים להתמודד איתה היא באמצעות הליכה עם מלווה בצד העיוור, או הליכה לצד קיר או מעקה.

ליקויים בתפיסת העומק

איבוד הראיה בעין אחת, כרוך בקושי משמעותי בתפיסת העומק והמרחק. קושי זה הופך פעולות יומיומיות – אשר נתפסו עד כה כפשוטות –  כגון לחיצת יד, מזיגת משקאות, תפיסת כדור או נהיגה, לקשות ומסובכות שכן השיבוש בתפיסת המרחק בא לידי ביטוי באופן משמעותי יותר כאשר מדובר בעצמים נעים, לכן אחד הנושאים המורכבים יותר איתם יצטרך להתמודד אדם אשר איבד את עינו ואשר הותקנה אצלו עין תותבת במקומה, הוא הישיבה לסעוד ובעיקר כאשר מדובר על סעודה בחברה.

בתחילת הדרך, פעולות פשוטות כמו להבחין במיקומו של המזלג, לאחוז את המזלג ולתפוס את האוכל עם המזלג יהיו קשות ומורכבות, אך עם הזמן המטופל יסתגל למצבו החדש, יפתח כישורי אבחנה התואמים את מצבו והפעולות הללו יחזרו להתבצע בטבעיות.

מזיגת נוזלים זו פעולה שקשה לבצע לאחר שמאבדים את הראיה בעין אחת ונאלצים להסתפק בראיה מונוקולארית. כדי להתמודד עם הבעיה מומלץ לבצע את הפעולה לאיטה, כאשר את הכלי ממנו אנו מוזגים יש לקרב לאיטו לעבר הכוס, תוך הישענות על המרפק. גם פעולה זו תהפוך קלה יותר לאחר תקופת ההסתגלות. בכדי לשפוט נכון אם הכוס מלאה דיה, יש צורך בהטיית הגוף לאחור וצפייה מרוחקת בכוס בכדי להבחין במידת המזיגה.

לסיכום, ישנם דברים רבים אליהם יהיה על המטופל להסתגל: יהיה עליו להתמודד עם תפיסת העומק והמרחק ואבדן שדה הראייה. עם זאת, תקופת הסתגלות זו חולפת, ובמרבית המקרים המטופלים חוזרים לפעילות מלאה ונוחה, כך שגם אם הדברים נראים לכם בשלב הראשוני קשים עד מאוד, זכרו כי גוף האדם ומוח האדם חזקים ובעלי כושר הסתגלות עצום, ולכן אל תאבדו תקווה, אתם תחזרו לבצע את כל הפעולות השגרתיות, והחיים ישובו למסלולם במהרה.